Mannequins,
Vi har gått igenom otroligt mycket på bara 4½ vecka. Tiden går galet fort när man har roligt! Vi har haft väldigt mycket muntliga presentationer, vilket skapade en skön och avslappnad stämning i klassen. Skrivit minirapport om mekanisk försäljning, haft skissteknik, föreläsare både från Panduro och Stadium då båda var Visual Merchandisers osv. Det blir väldigt mycket info på kort tid som man ska bearbeta, men är man hungrig så är man..
Idag skulle vi varit på besök hos Flux i Malmö som jobbar mycket med att ljussätta butiker osv. Dock blev det inte som tänkt, så vi kom till RB Display (Reklambolaget Display) tidigare än tänkt. Här möts vi av ofantligt många skyltdockor och fräscha lokaler. Bosse Johansson startade tillsammans med sin fru Barga företaget år 1988. Han har i flera år jobbat med reklam och är även utbildad dekoratör. Deras affärsidé är att på ett kreativt sätt ta fram skyltdockor m.m efter kunders koncept och önskan. De har kunder som t.ex Kappahl och Lindex. Proceduren tar ungefär 4 månader beroende på kunders önskan, från skiss till färdig produkt.
Någon tjej i klassen frågade vart de fick utseendet ifrån till varje modell. Han berättade att en manlig skyltdocka var någon presidents son, en arabisk dansös osv. Så många skyltdockors look vi ser i butikers skyltfönster är baserade på riktiga människors utseende! Rätt häftigt.
Bilder är tagna ur deras showroom, som ska flyttas. Lovar att bättre kamera ska fixas!
Idag skulle vi varit på besök hos Flux i Malmö som jobbar mycket med att ljussätta butiker osv. Dock blev det inte som tänkt, så vi kom till RB Display (Reklambolaget Display) tidigare än tänkt. Här möts vi av ofantligt många skyltdockor och fräscha lokaler. Bosse Johansson startade tillsammans med sin fru Barga företaget år 1988. Han har i flera år jobbat med reklam och är även utbildad dekoratör. Deras affärsidé är att på ett kreativt sätt ta fram skyltdockor m.m efter kunders koncept och önskan. De har kunder som t.ex Kappahl och Lindex. Proceduren tar ungefär 4 månader beroende på kunders önskan, från skiss till färdig produkt.
Någon tjej i klassen frågade vart de fick utseendet ifrån till varje modell. Han berättade att en manlig skyltdocka var någon presidents son, en arabisk dansös osv. Så många skyltdockors look vi ser i butikers skyltfönster är baserade på riktiga människors utseende! Rätt häftigt.
Bilder är tagna ur deras showroom, som ska flyttas. Lovar att bättre kamera ska fixas!
Visual Merchandising
Hej Alla!
Jag heter Malin Jensen och har relativt nyligen påbörjat min tvååriga utbildning till Visual Merchandiser för fysisk och digital butik. Det är en YH-utbildning som finns i Jägerso, Malmö.
Här kommer jag lägga upp bilder, info osv om allt vi gör på utbildningen, men även en hel del inspiration också!
Enjoy!!
Jag heter Malin Jensen och har relativt nyligen påbörjat min tvååriga utbildning till Visual Merchandiser för fysisk och digital butik. Det är en YH-utbildning som finns i Jägerso, Malmö.
Här kommer jag lägga upp bilder, info osv om allt vi gör på utbildningen, men även en hel del inspiration också!
Enjoy!!