Analys och förbättringar,
Hallå kära ni!
Har haft fullt upp i veckan med både skola hela dagarna + jobb på nöjesteatern på kvällarna. Så jag har inte haft tid eller ork att sitta vid datorn. Men nu är jag lite ledig!
Har pratat om både fasaden på en butik, säljplatser, gått in djupare på hot spots, butikslayout osv. Hur man jobbar med butiken som medium alltså. Väldigt intressant!
Ni visste väl att 70% av alla intryck görs genom ögonen? Det är alltså jätteviktigt att butiken håll ren och snygg. Viktigare än man kanske kan tro.
Vi fick en uppgift igår av Hans att gå till Jysk (ute vid Jägerso) och studera fasaden - vad kan man göra för att Jysk ska synas mer från vägen? Även att gå in i butiken, analysera och komma mer enkla förbättringar för att öka kundflödet.
Mitt första intryck inne i butiken: mållös. Man visste inte direkt vart man skulle börja. Bara en sak som att de har ställt en barnstol i en barnsäng - Jaha, ska man ha det så i verkligheten? Även i en soffa bredvid så stod två fåtöljer uppepå och en sackosäck. Bland hundleksaker fanns barnleksaker. Så fort man kom in i butiken så kändes det som att kudden och täcken höll på att kväva en, och sängarna/madrasserna var på ett helt annat håll. I rummet som var precis utanför själva butiken fanns en vit stötkorg, tom. Där kan man slänga i ungarna sålänge? Osv. Väldigt spännande!
Förbättringar: Gör tydliga avdelningar inne i butiken. Ha sängsortimentet längst in i butiken eftersom Jysk = sängar, så sängarna fungerar som mjölken i en vanlig livsmedelsbutik. Sortera efter färgkoordingering med alla fina kuddar och handdukar, skapa ett blickfång! Osv.
Det som är bra med denna kursen är att man faktiskt får gå ut och röra sig ute i butiker och se hur det faktiskt se ut. Hade vi bara suttit och läst teorin så hade man inte fattat på samma sätt.
Skyltfönster: Chanel/Selfridges
Har haft fullt upp i veckan med både skola hela dagarna + jobb på nöjesteatern på kvällarna. Så jag har inte haft tid eller ork att sitta vid datorn. Men nu är jag lite ledig!
Har pratat om både fasaden på en butik, säljplatser, gått in djupare på hot spots, butikslayout osv. Hur man jobbar med butiken som medium alltså. Väldigt intressant!
Ni visste väl att 70% av alla intryck görs genom ögonen? Det är alltså jätteviktigt att butiken håll ren och snygg. Viktigare än man kanske kan tro.
Vi fick en uppgift igår av Hans att gå till Jysk (ute vid Jägerso) och studera fasaden - vad kan man göra för att Jysk ska synas mer från vägen? Även att gå in i butiken, analysera och komma mer enkla förbättringar för att öka kundflödet.
Mitt första intryck inne i butiken: mållös. Man visste inte direkt vart man skulle börja. Bara en sak som att de har ställt en barnstol i en barnsäng - Jaha, ska man ha det så i verkligheten? Även i en soffa bredvid så stod två fåtöljer uppepå och en sackosäck. Bland hundleksaker fanns barnleksaker. Så fort man kom in i butiken så kändes det som att kudden och täcken höll på att kväva en, och sängarna/madrasserna var på ett helt annat håll. I rummet som var precis utanför själva butiken fanns en vit stötkorg, tom. Där kan man slänga i ungarna sålänge? Osv. Väldigt spännande!
Förbättringar: Gör tydliga avdelningar inne i butiken. Ha sängsortimentet längst in i butiken eftersom Jysk = sängar, så sängarna fungerar som mjölken i en vanlig livsmedelsbutik. Sortera efter färgkoordingering med alla fina kuddar och handdukar, skapa ett blickfång! Osv.
Det som är bra med denna kursen är att man faktiskt får gå ut och röra sig ute i butiker och se hur det faktiskt se ut. Hade vi bara suttit och läst teorin så hade man inte fattat på samma sätt.
Skyltfönster: Chanel/Selfridges
Kommentarer
Trackback