Fullt upp - all day all night

Vi har haft en hel del nytt med kära Hans i kursen Butikskommunikation, även jobbat med det skarpa projektet med svettiga pannor.
Vad vi delvis har gått igenom är exponeringar, focal points, skyltningsregler, hur man jobbar med exponering och skapar nya säljplatser, utrymmeselasitet osv. Det är väldigt mycket info på kort tid - men det gillar jag! Utmaningar triggar mitt intresse ännu mer, vilket jag (förhoppningsvis) har som en positivt egenskap.
Vi gick även igenom en del inför tentan som är strax efter presentationen av det skarpa projektet efter nyår. Det var väl cs 250 av 250 sidor ur PPP vi skulle använda - tack Hans för jullovet! Ska tänka på dig medan jag sitter och njuter av min julledighet bland mina böcker, haha. Men jag hade nog inte väntat mig annat heller. Så det är dags redan nu att börja repetera allt vi har gått igenom på lektionerna. Mycket är redan logiskt för mig, men jag ska försöka tillämpa det smart och bra i verkliga situationer.
Vi kan ju börja med följande:

21-punktsprogram för hyllan iaf:

1. samla varugrupperna i en logisk placering
2. utrymme efter försäljning och marginal
3. lyft fram storsäljarna och märkesledarna
4. ta bort hyllvärmarna
5. mycket varor säljer mycket varor
6. fronta - produktens ansiktet mot kunden
7. inte för mycket luft mellan hyllorna
8. raka linjer - vertikalt och horisontellt
9. rätt se- och tahöjd säljer bäst
10. marginalstarka produkter först i kundströmmen
11. tips och idéer i hyllan
12. skapa avbrott och aktivitetskänsla i hyllan
13. flagga för nyheter och aktuella produkter
14. korrekt och tydlig prisinformation
15. rent och snyggt (KKK)
16. tunga och stora produkter placeras nederst på hyllan
17. bort med specialexponeringar. Nyhet märkes speciellt
18. fri tillgång till alla produkter, impulsprodukter fram i ljuset där produkterna gynnas
19. rena och snygga produkter med helt emballage
20. jobba med färgväxling
21. exempel på merförsäljningsprodukter

Där har ni, plugga på kära ni.

Detta är inte ens en liten bråkdel av allt som ska in i mitt lilla huvud.

Pic: Carelyn by Stanley Patzold

rgerg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0