Kundströmsanalys,
I onsdags fick vi i uppgift av Hans att göra en kundströmsanalys på en av Coop Forum's avdelningar. Jag och Sofia valde att jobba med Mejeriavdelningen, då vi vet att det är väldigt mycket "trafik" där.
Kundströmsanalys går ut på att man ska rita upp en ritning över avdelningen, även hyllor med exempelvis mjölk, ägg etc. Därefter ska man med linjer rita en kunds exakta gångväg genom avdelningen, vart de stannar och tittar på varor och vart de plockar varor ner i korgen/vagnen. Med hjälp av detta kan man få en överblick på vilka varor som kunden är ute efter, hur de rör sig och vart de inte rör sig - så kallade heta, ljumna och kalla zoner. På Coop's mejeriavdelning var det t.ex juicer och andra produkter som de hade erbjudanden på - där gick en eller två personer förbi. Pepparkaksdeg precis när man kommer in, endast en dam stannade och visade lite intresse.
Som sagt, med hjälp av infon om kalla/heta/ljumna zoner så kan man börja analysera hur man kan göra en annorlunda exponering av produkterna för att öka konsumtionen av dem.
Det som var väldigt intressant och humoristiskt var att se olika typer av kunder. Vi hade t.ex en ung kille som stod med sin handlarlapp i nästan 15-20 minuter inne på Coop. Förmodligen hade hans kära kvinnliga sambo skrivit en lista som skulle följas.
Visste ni förresten att kvinnor står för mer än 73% av alla köpbeslut? Och att 57% av dessa kvinnor jobbar 100%? Detta gäller även inköp av männens kläder i ett förhållande. Alltså är det kvinnor man ska rikta sig mot i detaljhandeln.
Bild: Dolce & Gabbana S/S 2011 Lookbook
Kundströmsanalys går ut på att man ska rita upp en ritning över avdelningen, även hyllor med exempelvis mjölk, ägg etc. Därefter ska man med linjer rita en kunds exakta gångväg genom avdelningen, vart de stannar och tittar på varor och vart de plockar varor ner i korgen/vagnen. Med hjälp av detta kan man få en överblick på vilka varor som kunden är ute efter, hur de rör sig och vart de inte rör sig - så kallade heta, ljumna och kalla zoner. På Coop's mejeriavdelning var det t.ex juicer och andra produkter som de hade erbjudanden på - där gick en eller två personer förbi. Pepparkaksdeg precis när man kommer in, endast en dam stannade och visade lite intresse.
Som sagt, med hjälp av infon om kalla/heta/ljumna zoner så kan man börja analysera hur man kan göra en annorlunda exponering av produkterna för att öka konsumtionen av dem.
Det som var väldigt intressant och humoristiskt var att se olika typer av kunder. Vi hade t.ex en ung kille som stod med sin handlarlapp i nästan 15-20 minuter inne på Coop. Förmodligen hade hans kära kvinnliga sambo skrivit en lista som skulle följas.
Visste ni förresten att kvinnor står för mer än 73% av alla köpbeslut? Och att 57% av dessa kvinnor jobbar 100%? Detta gäller även inköp av männens kläder i ett förhållande. Alltså är det kvinnor man ska rikta sig mot i detaljhandeln.
Bild: Dolce & Gabbana S/S 2011 Lookbook
Kommentarer
Trackback