Do's and Don'ts
Förra veckan delades klassen in i grupper för att sammanfatta Tony Morgans bok Visual Merchandising. Min grupp fick endast ett uppslag som dock berörde alla områden i boken. Jag tänkte dela med mig av våra tips, do's and don'ts som man faktiskt kan tänka på varje gång man är ute och jobbar.
Don't!
- Låt inte butiken ha en tråkig eller ovälkomnande atmosfär
- Utför allt ordentligt och fullständigt - annars låt bli!
- Rikta inte belysningen rakt i kundens ögon och låt bli allmänt dålig belysning
- Skylta inte en vara som inte går att hitta i butiken
- Låt inte personalen vara oengagerad eller otrevlig
- Låt inte det sista intrycket bli det sämsta
Do!
- Spegla pågående kampanjer i hela butiken
- Ha tydliga avdelningar för olika varor och skyltar
- Ha ett återkommande tema/koncept för att skapa en helhet i butiken
- Förhöj kundens shoppingupplevelse genom en inbjudande atmosfär
- Använd samma material för att skapa ett enhetligt intryck
- Använd nytänkande lösningar för att skapa intresse hos kunden
- Se till att kunden lämnar butiken glad och nöjd
Lite tips som vanlig butikspersonal faktiskt också kan tänka på. Exempelvis: en butik är helt underbar, allt har en röd tråd och ser genomtänkt men inte överdriven ut. Kunden kommer till kassan för att betala och även ge en komplimang för den interiöra miljön. Butiksbiträdet ser helt nollställd ut i ansiktet och mumlar bara ett "ja". DET drar ner hela upplevelsen för kunden, och dess sista intryck var oengagerad butikspersonal.

Don't!
- Låt inte butiken ha en tråkig eller ovälkomnande atmosfär
- Utför allt ordentligt och fullständigt - annars låt bli!
- Rikta inte belysningen rakt i kundens ögon och låt bli allmänt dålig belysning
- Skylta inte en vara som inte går att hitta i butiken
- Låt inte personalen vara oengagerad eller otrevlig
- Låt inte det sista intrycket bli det sämsta
Do!
- Spegla pågående kampanjer i hela butiken
- Ha tydliga avdelningar för olika varor och skyltar
- Ha ett återkommande tema/koncept för att skapa en helhet i butiken
- Förhöj kundens shoppingupplevelse genom en inbjudande atmosfär
- Använd samma material för att skapa ett enhetligt intryck
- Använd nytänkande lösningar för att skapa intresse hos kunden
- Se till att kunden lämnar butiken glad och nöjd
Lite tips som vanlig butikspersonal faktiskt också kan tänka på. Exempelvis: en butik är helt underbar, allt har en röd tråd och ser genomtänkt men inte överdriven ut. Kunden kommer till kassan för att betala och även ge en komplimang för den interiöra miljön. Butiksbiträdet ser helt nollställd ut i ansiktet och mumlar bara ett "ja". DET drar ner hela upplevelsen för kunden, och dess sista intryck var oengagerad butikspersonal.

Kommentarer
Trackback