Kundpsykologi och säljhjulet,

Jag är så kass på att uppdatera här. Men jag ska försöka skärpa mig!
Presentationen förra fredagen då, hur gick den? Jag kan säga att jag aldrig har varit så nervös för en presentation i hela mitt liv. Men vilken kick det är att stå där framme och känna adrenalinet pumpa i hela kroppen. Hur kul som helst! Fick jättebra konstruktiv kritik, saker som är bra att tänka på till framtida projekt. Jag hade t.ex med Stadiums ledord och viktiga element för Stadiums identitet i min introduktion, men följde aldrig upp det. Lever de verkligen upp till ledorden? Är alla Stadiumbutiker verkligen så lika? Osv. Sjukt bra. Förslag jag hade tänkt lämna till Stadium, olika grejer man kan jobba med på den biten. Nu ser jag fram emot att få betyget, men vågar inte hoppas på högre än G - då blir man bara besviken ;)
Har haft en fantastisk LIA-period iaf och jag ville aldrig att den skulle ta slut. Som tur väl är så har jag extraknäck där nu så ofta det finns tider och jag har luckor i schemat. Så de slipper mig inte helt och hållet!
ujtyhrgrf
Vi började med Kundpsykologin i måndags. En kurs jag verkligen har sett fram emot jättemycket! Pia heter vår föreläsare som frilansar som säljcoach bl.a annars - och hon är superinspirerande! Man har aldrig tråkigt på hennes lektioner och hinner aldrig tappa intresset.
Det vi främst har gått in på är Säljhjulet och vilka faktorer som gör att kunden väljer vissa butiker och inte andra. Varför är vi ute på stan? Vilka köpmotiv har vi? Osv. Säljhjulet handlar främst om fyra större faser, som inleds med en mindre "Kontaktfas" där man tar kontakt med kunden. LÖN - Leende, ögonkontakt och nick t.ex. I tillitsfasen ska du fånga kundens förtroende och föra en dialog. Utifrån dialogen sen ska du kunna luska fram vad kunden har för köpmotiv. Är det nöjesshopping? Status? Vinst? Osv.
De andra två faserna kan jag gå igenom senare.. Nu ska jag fortsätta på min rapport där det handlar om just detta. Vi har gjort en fältstudie på stan där vi har agerat Mystery Shoppers, och ska få 5 bra kundbemötanden som vi ska analysera. Dock är inte butiksbiträdena sådär jättebra har jag märkt, så jag får sticka ut på stan innan jobbet idag också.
Well. Enough said.

Sista veckan på LIA-perioden,

Helt galet vad fort snart 9 veckor har gått! Från snö och slask är det nu vår både utomhus och i butikerna (där den kom in redan i början på Mars visserligen.. det gäller att ligga före!). Det är i vilket fall sista veckan på LIA-period 1 nu, och jag har presentation på fredag. Min sista vecka valde jag att lägga på studier hemma för att kunna sätta ihop min PP och samla material i lugn och ro istället för att sitta hemma sista kvällen innan i ren panik. Då har jag även tid över att kunna ta mig ner till Stadium för ytterligare bilder osv ifall det behövs.
Hur har jag upplevt tiden? Vad har jag egentligen gjort? Man kan snarare säga - vad har jag inte gjort? Det har varit så mycket att göra, och som ensam Merch för tillfället i butiken så kommer det mycket kollegor i förtroende och frågar hur de ska göra med varor och frågar om tips för vissa exponeringar. Det är hur underbart som helst att få det förtroendet efter bara ett halvår i skolan. Om de tycker att jag är kunnig nu.. tänk då hur kunnig jag är nästa sommar när jag tar examen? Hur kul som helst.
Jag har iallafall jobbat med exponeringar i "skyltfönstret" med både fokus- volym- och inspirationsprodukter, köpstopp, kundströmsanalyser, flyttat avdelningsshoppar i butiken och väldigt mycket mer. Det hade kanske varit bra med en merch på plats som man kunde ta massa kunskap ifrån, men jag har samtidigt utvecklats och lärt mig så mycket på egen hand. "Gör om, gör rätt". För att lära sig måste man göra felen i praktiken, och utvecklas så sätt. Det är så stor skillnad på att läsa hur man ska jobba som merch, till att faktiskt tillämpa kunskaperna i praktiken. Och alla kedjor, butiker osv har sina sätt att jobba ifrån. Stadium är ett volymföretag där det är varutryck som är prio 1, till skillnad från t.ex Lacoste. Och det är en stor butik på 1700 kvm så det finns alltid något att göra.
Well. I vilket fall. Jag ska på feedbackmöte i eftermiddag på Stadium sedan fortsätta med PP. Jag ska göra en grym presentation!
brgggr

RSS 2.0