Kundpsykologi och säljhjulet,
Jag är så kass på att uppdatera här. Men jag ska försöka skärpa mig!
Presentationen förra fredagen då, hur gick den? Jag kan säga att jag aldrig har varit så nervös för en presentation i hela mitt liv. Men vilken kick det är att stå där framme och känna adrenalinet pumpa i hela kroppen. Hur kul som helst! Fick jättebra konstruktiv kritik, saker som är bra att tänka på till framtida projekt. Jag hade t.ex med Stadiums ledord och viktiga element för Stadiums identitet i min introduktion, men följde aldrig upp det. Lever de verkligen upp till ledorden? Är alla Stadiumbutiker verkligen så lika? Osv. Sjukt bra. Förslag jag hade tänkt lämna till Stadium, olika grejer man kan jobba med på den biten. Nu ser jag fram emot att få betyget, men vågar inte hoppas på högre än G - då blir man bara besviken ;)
Har haft en fantastisk LIA-period iaf och jag ville aldrig att den skulle ta slut. Som tur väl är så har jag extraknäck där nu så ofta det finns tider och jag har luckor i schemat. Så de slipper mig inte helt och hållet!

Vi började med Kundpsykologin i måndags. En kurs jag verkligen har sett fram emot jättemycket! Pia heter vår föreläsare som frilansar som säljcoach bl.a annars - och hon är superinspirerande! Man har aldrig tråkigt på hennes lektioner och hinner aldrig tappa intresset.
Det vi främst har gått in på är Säljhjulet och vilka faktorer som gör att kunden väljer vissa butiker och inte andra. Varför är vi ute på stan? Vilka köpmotiv har vi? Osv. Säljhjulet handlar främst om fyra större faser, som inleds med en mindre "Kontaktfas" där man tar kontakt med kunden. LÖN - Leende, ögonkontakt och nick t.ex. I tillitsfasen ska du fånga kundens förtroende och föra en dialog. Utifrån dialogen sen ska du kunna luska fram vad kunden har för köpmotiv. Är det nöjesshopping? Status? Vinst? Osv.
De andra två faserna kan jag gå igenom senare.. Nu ska jag fortsätta på min rapport där det handlar om just detta. Vi har gjort en fältstudie på stan där vi har agerat Mystery Shoppers, och ska få 5 bra kundbemötanden som vi ska analysera. Dock är inte butiksbiträdena sådär jättebra har jag märkt, så jag får sticka ut på stan innan jobbet idag också.
Well. Enough said.
Kommentarer
Trackback