Hemsida,

jtjttj
Det här är mitt första förslag till förbättring av Selected Styles hemsida, dock långt ifrån klart då det är en hel del småsaker jag vill ändra på (som att flytta in hjärtat till vänster etc). Tycker däremot att det har blivit en enorm skillnad, framförallt är det skönare för ögat att titta på sidan då det är en lugnare färg gentemot den rosa som är där nu. Dessutom är det en snygg kontrast till den starka magentan som upprepas både i symboler, armband och text.
Undermenyerna är mer sorterade, det är inte alls lika många kategorier och man hittar lätt det man söker. Påminner om en del andra webshops vilket kan vara viktigt för användare då de gärna vill känna igen sig när de kommer till en hemsida. Känner de inte igen sig så lämnar de sidan och går till en konkurrent istället - och det vill vi inte :)
Ska greja med undersidor också och ge förslag på mallar och förbättringar. Eftersom stackars Jennie numer har både Café, två fysiska butiker och en webbutik att ha hand om så har hon väldigt fullt upp. Bara kul om jag kan hjälpa till :)
egergr

Observation och kundbeteende,

gwege
Bild: twolia.com
Det har varit ett par sega dagar. Jag har inte mått helt 100 och försökt få tummen ur att verkligen kicka igång projektet på allvar. Hemifrån har det gått bra, med att designa om hemsidan någorlunda och även sammanställa svar från undersökning kring dess hemsida. Igår var jag nere på butiken i Falun för att göra lite kundobservationer - blev dock väldigt mycket prat men jag fick mycket klarhet över frågor jag haft ett tag.
Nu sitter jag och sammanställer alla svar från undersökningen jag gjort kring hemsidan. De flesta har faktiskt någorlunda samma åsikter, och handlar dessutom från samma ställe vilket är ganska intressant. Varför gör de det? Vad erbjuder de sajterna som inte andra gör? Det är frågeställningar som kan vara viktiga att ställa sig.
Men så är det just det med personlig försäljning. Under mina observationer i butikerna så skiljer det sig enormt beroende på vem som jobbar. Vissa kunder går i butiken och får bara ett hej, medan andra får förslag på färger, matchande produkter och väldigt mycket hjälp med att hitta vad de egentligen vill ha. Det är intressant att se hur olika människor jobbar inom samma företag, som faktiskt har samma målsättning och önskemål hos butikschefen. Wellwell.
egergr

Sea of shoes,

ergerg
Bild: shoe-obsessed.blogspot.se

Andra LIA-perioden and some coffee,

Ojoj. Mycket har hänt sedan jag uppdaterade sist. Framförallt så har jag haft sommarlov, läst nya kurser, haft nya jobb osv. Även till en viss del ändrat mitt liv då jag skaffat en underbar pojkvän uppe i Falun, så det är där jag har spenderat min tid när jag varit ledig. Vi läste en tre veckors kurs, Användbarhet på Internet. Ska jag vara helt ärlig så vet jag inte riktigt vad det var vi lärde oss. Jag uppfattade kursen som att vi skulle ha koll på vilka typsnitt man skulle använda, färger, grupperingar, vad de olika menyerna heter på en hemsida osv. Inte direkt något av det jag tyckte kändes relevant, för grafiska designers finns det tusentals av om man behöver hjälp med det. Jag hade gärna sett att vi lärt oss använda virtuella miljöer och forum för att marknadsföra oss själva t.ex. Menmen. Min andra hälft ska lära mig Indesign nu om kvällarna så jag breddar min kompetens ännu mer - för det vill jag verkligen ha med mig!
rgerg
Wellwell. Där jag utför min andra LIA-period nu är på Selected Style i Falun/Borlänge, som består av två butiker och en webshop. Ett stort hopp från Malmö till en småstad igen faktiskt, men jag gillar intimiteten och den personliga känslan, som är långt ifrån alla kedjor och storstäder annars.
Det man ska rikta in sig på är framförallt marknadsföringen verksamheten jobbar med.
Mål - studera och analysera hur företagets affärsidé och marknadsplan omsätts i praktiken.
- beskriv företaget utifrån prioriterade marknadssegment
- beskriva produkt, kringprodukt och metaprodukt
- tillämpa exponering av butik
- redovisa arbetet efter LIA-perioden samt opponera.
Så det jag framförallt vill göra är att se hur alla försäljnings- och mediakanaler hos verksamheten talar samma språk, hur kan jag ändra detta osv. Vilka värdeord ska man trycka på, vad gör just Selected Style unikt? Jag ska bli bättre på att uppdatera så att ni kan följa mig. Och snart så flyttas även båda mina bloggar till wordpress.
egergr

RSS 2.0