Observation och kundbeteende,

Bild: twolia.com
Det har varit ett par sega dagar. Jag har inte mått helt 100 och försökt få tummen ur att verkligen kicka igång projektet på allvar. Hemifrån har det gått bra, med att designa om hemsidan någorlunda och även sammanställa svar från undersökning kring dess hemsida. Igår var jag nere på butiken i Falun för att göra lite kundobservationer - blev dock väldigt mycket prat men jag fick mycket klarhet över frågor jag haft ett tag.
Nu sitter jag och sammanställer alla svar från undersökningen jag gjort kring hemsidan. De flesta har faktiskt någorlunda samma åsikter, och handlar dessutom från samma ställe vilket är ganska intressant. Varför gör de det? Vad erbjuder de sajterna som inte andra gör? Det är frågeställningar som kan vara viktiga att ställa sig.
Men så är det just det med personlig försäljning. Under mina observationer i butikerna så skiljer det sig enormt beroende på vem som jobbar. Vissa kunder går i butiken och får bara ett hej, medan andra får förslag på färger, matchande produkter och väldigt mycket hjälp med att hitta vad de egentligen vill ha. Det är intressant att se hur olika människor jobbar inom samma företag, som faktiskt har samma målsättning och önskemål hos butikschefen. Wellwell.
Kommentarer
Trackback