Christmas and project,

Befinner mig just nu i Ronneby hos min kära pappa. Julen har varit stressig men underbar. Skönt att komma hem och vila upp sig.
Det är ganska torrt på uppdatering här nu eftersom jag har "jullov" vilket innefattar Skarpa Projektet och tentaplugg. Alltså inget direkt nytt att uppdatera om. Det kommer snart, med det nya året.

God Jul och god fortsättning alla!

greg


Keep updating,

Ja nu är det fullt ös innan jul! Tänkte först säga julledigheten - men vem har jullov liksom? Nej. Ska precis sätta mig och skriva iordning budget och spara ner alla bilder för inför vår presentation/feedback för Hans på tisdag. Framförallt så vill vi har alla sådana detaljer klara innan vi åker hem till respektive orter, för att slippa sitta med det i mellandagarna. Då ska vi göra iordning skissen, planogramet och PPP (Powerpoint Presentationen).
I mellandagarna ska vi ju även hinna med att plugga på tentan. Den är inte direkt liten heller så man får nog sitta och traggla en del. Har man följt med på lektionerna och varit där varje dag så borde man dock ha en hel del koll, iaf grundligt.

Häromdagen hade vi presentation av Hur svensken bor, där vi fått ta tre bilder var av olika hem och sedan jämföra med varandra. Vad är typiskt svenskt? Hur står soffan? Har alla kaffekokare framme? Osv. Väldigt intressant! En klar och tydlig gemensam nämnare var renoverade kök! Se på min far, de har renoverat två hus på två år. Och så kan man ju säga att IKEA absolut inte går dåligt i Sverige. Alla hem hade möbler från IKEA! Även fönster helt utan gardiner verkar vara en sak som är inne just nu - big surprise for me! Hans berättade även att när han visade bilder på svenska hem i mellanöstern så fick han som respons: "Herregud vad opersonliga och tråkiga hem!" Och ja, det är ju en skillnad på Orientaliska och Svenska hem.
Sådana uppgifter är vanliga man får som Visual Merchandiser, att göra en research på hur det faktiskt ser ut på marknaden. Givande och intressant!

Bild: StockholmStreetstyle

vfbb


Burberry Pre A/W '11

Jag dog precis lite inombords och vill redan ha nästa höst/vinter - och då har inte ens jul passerat för detta året.
Mycket snygga grejer hos Burberry iaf, som vanligt.

gerg
fewf
ferfr
gergre

Fullt upp - all day all night

Vi har haft en hel del nytt med kära Hans i kursen Butikskommunikation, även jobbat med det skarpa projektet med svettiga pannor.
Vad vi delvis har gått igenom är exponeringar, focal points, skyltningsregler, hur man jobbar med exponering och skapar nya säljplatser, utrymmeselasitet osv. Det är väldigt mycket info på kort tid - men det gillar jag! Utmaningar triggar mitt intresse ännu mer, vilket jag (förhoppningsvis) har som en positivt egenskap.
Vi gick även igenom en del inför tentan som är strax efter presentationen av det skarpa projektet efter nyår. Det var väl cs 250 av 250 sidor ur PPP vi skulle använda - tack Hans för jullovet! Ska tänka på dig medan jag sitter och njuter av min julledighet bland mina böcker, haha. Men jag hade nog inte väntat mig annat heller. Så det är dags redan nu att börja repetera allt vi har gått igenom på lektionerna. Mycket är redan logiskt för mig, men jag ska försöka tillämpa det smart och bra i verkliga situationer.
Vi kan ju börja med följande:

21-punktsprogram för hyllan iaf:

1. samla varugrupperna i en logisk placering
2. utrymme efter försäljning och marginal
3. lyft fram storsäljarna och märkesledarna
4. ta bort hyllvärmarna
5. mycket varor säljer mycket varor
6. fronta - produktens ansiktet mot kunden
7. inte för mycket luft mellan hyllorna
8. raka linjer - vertikalt och horisontellt
9. rätt se- och tahöjd säljer bäst
10. marginalstarka produkter först i kundströmmen
11. tips och idéer i hyllan
12. skapa avbrott och aktivitetskänsla i hyllan
13. flagga för nyheter och aktuella produkter
14. korrekt och tydlig prisinformation
15. rent och snyggt (KKK)
16. tunga och stora produkter placeras nederst på hyllan
17. bort med specialexponeringar. Nyhet märkes speciellt
18. fri tillgång till alla produkter, impulsprodukter fram i ljuset där produkterna gynnas
19. rena och snygga produkter med helt emballage
20. jobba med färgväxling
21. exempel på merförsäljningsprodukter

Där har ni, plugga på kära ni.

Detta är inte ens en liten bråkdel av allt som ska in i mitt lilla huvud.

Pic: Carelyn by Stanley Patzold

rgerg

De tio vanligaste problemen bland konsumenter i detaljhandeln:


1. Svårt att få hjälp
2. Jobbigt att hitta det man vill ha
3. För dyra/har en dyr image
4. Dåliga med hänvisningsskyltar
5. Kassaköerna är ofta för långa
6. Butiken/avdelningen är alldeles för trång
7. Det är svårt att se vem som är kund och vem som är personal
8. Utbudet/hyllorna är svåra att överblicka
9. Man får inte tag på de varor man vill ha
10. Butiken/avdelningen är rörig

Vi hade även centrumledaren på Entré hos oss häromdagen på föreläsning. Hon är före detta elev på Aspero Kompetens, det jag läser. Kul att se levande exempel på hur man kan tillämpa kunskapen/utbildningen ute i verkliga livet.

Analys och förbättringar,

Hallå kära ni!
Har haft fullt upp i veckan med både skola hela dagarna + jobb på nöjesteatern på kvällarna. Så jag har inte haft tid eller ork att sitta vid datorn. Men nu är jag lite ledig!
Har pratat om både fasaden på en butik, säljplatser, gått in djupare på hot spots, butikslayout osv. Hur man jobbar med butiken som medium alltså. Väldigt intressant!
Ni visste väl att 70% av alla intryck görs genom ögonen? Det är alltså jätteviktigt att butiken håll ren och snygg. Viktigare än man kanske kan tro.

Vi fick en uppgift igår av Hans att gå till Jysk (ute vid Jägerso) och studera fasaden - vad kan man göra för att Jysk ska synas mer från vägen? Även att gå in i butiken, analysera och komma mer enkla förbättringar för att öka kundflödet.
Mitt första intryck inne i butiken: mållös. Man visste inte direkt vart man skulle börja. Bara en sak som att de har ställt en barnstol i en barnsäng - Jaha, ska man ha det så i verkligheten? Även i en soffa bredvid så stod två fåtöljer uppepå och en sackosäck. Bland hundleksaker fanns barnleksaker. Så fort man kom in i butiken så kändes det som att kudden och täcken höll på att kväva en, och sängarna/madrasserna var på ett helt annat håll. I rummet som var precis utanför själva butiken fanns en vit stötkorg, tom. Där kan man slänga i ungarna sålänge? Osv. Väldigt spännande!
Förbättringar: Gör tydliga avdelningar inne i butiken. Ha sängsortimentet längst in i butiken eftersom Jysk = sängar, så sängarna fungerar som mjölken i en vanlig livsmedelsbutik. Sortera efter färgkoordingering med alla fina kuddar och handdukar, skapa ett blickfång! Osv.
Det som är bra med denna kursen är att man faktiskt får gå ut och röra sig ute i butiker och se hur det faktiskt se ut. Hade vi bara suttit och läst teorin så hade man inte fattat på samma sätt.

Skyltfönster: Chanel/Selfridges

greg



Ojoj,

Min dator har varit ifrån mig i 5 dagar. Men nu är den hos mig igen. SÅ - uppdatering kommer ikväll eller imorgon..

Kundströmsanalys,

 I onsdags fick vi i uppgift av Hans att göra en kundströmsanalys på en av Coop Forum's avdelningar. Jag och Sofia valde att jobba med Mejeriavdelningen, då vi vet att det är väldigt mycket "trafik" där.
 Kundströmsanalys går ut på att man ska rita upp en ritning över avdelningen, även hyllor med exempelvis mjölk, ägg etc. Därefter ska man med linjer rita en kunds exakta gångväg genom avdelningen, vart de stannar och tittar på varor och vart de plockar varor ner i korgen/vagnen. Med hjälp av detta kan man få en överblick på vilka varor som kunden är ute efter, hur de rör sig och vart de inte rör sig - så kallade heta, ljumna och kalla zoner. På Coop's mejeriavdelning var det t.ex juicer och andra produkter som de hade erbjudanden på - där gick en eller två personer förbi. Pepparkaksdeg precis när man kommer in, endast en dam stannade och visade lite intresse.
 Som sagt, med hjälp av infon om kalla/heta/ljumna zoner så kan man börja analysera hur man kan göra en annorlunda exponering av produkterna för att öka konsumtionen av dem.
 Det som var väldigt intressant och humoristiskt var att se olika typer av kunder. Vi hade t.ex en ung kille som stod med sin handlarlapp i nästan 15-20 minuter inne på Coop. Förmodligen hade hans kära kvinnliga sambo skrivit en lista som skulle följas.

 Visste ni förresten att kvinnor står för mer än 73% av alla köpbeslut? Och att 57% av dessa kvinnor jobbar 100%? Detta gäller även inköp av männens kläder i ett förhållande. Alltså är det kvinnor man ska rikta sig mot i detaljhandeln. 
  Bild: Dolce & Gabbana S/S 2011 Lookbook
 

gergre


Vidgade vyer och pepp,

Har som tidigare nämnt påbörjat nya kursen Butikskommunikation, och herregud.. Jag har några dagar varit väldigt trött, tvivlat lite på om detta är som jag tänkt och känt mig allmänt omotiverat till allt. Men så kom Hans in i våra liv (och jag talar nog om hela klassen nu) med sin passion och vilja att vi verkligen ska ta till oss allt, att vi ska komma ut som färdiga och professionella Visual Merchandisers efter utbildningen, att vi ska få jobb och ja.. Han vill oss verkligen väl. Och det smittar av sig. Idag kände jag verkligen att detta är pricken över I:et på mitt liv. Jag älskar det vi håller på med nu. Och yrket är jag. Jag älskar mode, psykologi, detaljhandeln, försäljning. Ni kan inte förstå hur bra det känns att ha insett att detta verkligen är rätt. Detta stämmer!

Ville bara dela av mig av min sprudlande glädje, nu lite läsning.
Kram på er!

Bild: Väldigt ballt skyltfönster hos Louis Vuitton

grreg


RSS 2.0